keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Keskiviikko Pärnussa

Wednesday around the world

Osallistun nyt ensimmäistä kertaa tähän Wednesday around the world-haasteeseen. Täältä voit käydä lukemassa, mistä tämä on saanut alkunsa. Minä löysin haasteen Pieni Lintu- blogista.

Tänään oli meidän loman viimeinen päivä Pärnussa. Pojat pääsivät parturiin.

Herkuttelimme koko perhe leivoksilla.

Kävin kahdestaan taidenäyttelyssä 6-vuotiaan kanssa. Sillä aikaa muu perhe pelasi jalkapalloa puistossa.

Kyllä tänään rannallekin ehditiin. Ilma oli aurinkoinen ja lämmin. Nyt vielä pakkaamaan ja siivoamaan. Huomenna ajelemme kohti Tallinnaa ja laivaa.

sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

#kiljusetpärnussa

Instagram tilini alkaa täyttyä meidän lomakuvista. Tällä(kin) kertaa meidän lomamatkalla on oma hastag. Instagramista meidän lomakuvat löytää tagilla kiljusetpärnussa. Tämän postauksen kuvat on otettu meidän vettä kestävällä kameralla, muutaman vuoden vanhalla Olympus Toughilla. Tänään oli loman toinen rantapäivä. Aamu oli hiostava, varjossa oli 28 astetta ja taivaalla oli ohutpilviverho, joka kuitenkin väistyi nopeasti.

Jaanipäev

Virossa juhannusta vietetään samalla tavoin kuin Suomessa. Kokoja poltetaan, grillataan, tanssitaan sekä juhlitaan. Juhannuspäivä on Virossa aina 24.6. Edellisenä päivänä eli juhannusaattona Virossa vietetään Voitonpäivää. Voitonpäivä liittyy saksalaisten joukkojen lyömiseen 23.6.1919.

Me vietimme Viron juhannusaaton autossa ja laivassa. Saavuimme 23.6 illalla Pärnuun. Juhannuspäivä vietettiin aurinkoisesta ilmasta ja hyvästä seurasta nauttien suureksi osaksi Konsen leirintäalueella Pärnussa. Meitä on täällä oman perheen lisäksi reissussa äitini ja hänen miehensä. He majoittuvat Konsen leirintäalueella ja ovat ottaneet joka yöksi kaksi lasta yökylään. Me loput olemme valloittaneet äitini ja hänen miehensä omistaman kerrostaloasunnon.

Jaanipäevään kuului pyöräilyä ja frisbeegolfia. Savustimme lohta retkisavustimella. Se alkaakin olla jo meidän perheen juhannusperinne. Taisi olla kolmas kerta, kun savustimella savustettiin lohta juhannuksena Pärnussa. Illalla leirintäalueen omistajat järjestivät juhannusjuhlat. Tarjolla oli ilmaiset pontikkasnapsit ja elävää musiikkia sekä tanssiesityksiä.

Terveiset Pärnusta!
Nyt pakkaamme tavarat ja suuntaamme rannalle!
Mukavaa sunnuntaita!

tiistai 21. kesäkuuta 2016

#Listahaaste - kesäkuu

5 ihaninta kesäpuuhaa

Retket maaseudulle eläimiä katsomaan. Myös kotieläinpihat käy. Olen viettänyt lapsuuden kesäni maalla, joten kesäisessä maaseudussa vaan on sitä jotain. Nostalgista!

Picnicit, eväsretket ja ulkona syöminen. Mitä helpompaa ja mitä vähemmän aikaa keittiössä tarvitsee viettää, niin sen parempi. Patongilla, viinirypäleillä ja pillimehulla ei voi vetää koko kesää, joten vinkkejä terveellisistä ja hyvistä picnic-eväistä saa kertoa! Tässä kuvassa on "kanasalaatti" lasten tapaan eli kurkkua, tomaattia, porkkanaa, päärynää, kanaa ja ruisleipä juustolla. Meille yksi sopiva ratkaisu on pakata kaikki ainekset erikseen. Jokainen saa sitten valita omalle lautaselleen niitä mieluisimpia syötäviä.

Yhteiset kiireettömät hetket oman perheen kanssa. Kysyin lapsilta, että mikä kesässä on parasta. Tuleva kolmasluokkalainen vastasi: "Se kun on loma ja ei ole kiire mihinkään."

Luonnon vesissä uiminen. Kunhan vain tarkenee! Itse en ole avantouimarityyppiä, joten vesi saisi mielellään olla yli 20 asteista. Tänä kesänä olen jo talviturkin heittänyt. Samoin muukin perhe.

Ulkomaanmatkat ovat kuuluneet kesälomiini jo lapsuudesta saakka. Monena kesänä olemme miehen kanssa matkustaneet ulkomaille. Alkuun kahdestaan ja vuosien mittaan on matkaseurakin lisääntynyt. Viime kesänä olimme Espanjassa ja tänä kesänä lähdemme Pärnuun. Ne ovatkin kaksi meidän suosikkikohdetta. Tämä kuva on otettu viime juhannuksena Espanjassa. Tokihan sitä voisi lomailla myös kotimaassa, mutta itse pääsen helpommin lomatunnelmaan kun matkustan vähän kauemmaksi kotiympyröistä. Ruokakaupassa käyntikin on jo ulkomailla kokemus. Samaa fiilistä en saa esimerkiksi vieraan paikkakunnan ABC:llä.

Tämä on siis Kivempi blogin #listahaaste, jossa on nyt kesäkuussa aiheena viisi ihaninta kesäpuuhaa. Kahden päivän päästä alkaa miehen loma. Täällä jo pyykätään ja suunnitellaan pakkaamisen aloittamista.

Ihania kesäisiä hetkiä!

perjantai 17. kesäkuuta 2016

Zalekuan pop-up Hollolassa

Kävimme tänään lasten kanssa Hollolassa Zalekuan pop-up myymälässä. Zalekua on suomalainen vaatealan yritys, joka on erikoistunut lasten ja nuorten pukeutumiseen. Tuotteet valmistetaan pääosin Rigassa, Latviassa. Pop-up myymälä on auki vielä lauantaina 18.6 ja sunnuntaina 19.6 klo 10-15. Seuraavan kerran kuulemma ensi syksynä. Nyt jos on tarvetta juhlavaatteille, niin etenkin tyttöjen vanhempien kannattaa Zalekuan pop-upissa käydä. Oli myymälässä myös arkivaatteita. Ja vaatteita myös pojille. Omat lapseni olivat sen verran malttamatonta seuraa, että en ehtinyt kovin tarkasti myymälää kiertää. Ja olihan meillä jo kiire kotiin syömään ja viemään tyttöä futiskouluun.

Meidän ostoskassiin päätyi kaksi poikien puvuntakkia, kaksi tyttöjen juhlamekkoa, kolme t-paitaa, yksi jumppapuku ja yksi vyö. Arvatkaa paljon maksoi? Vinkkinä, että yhden puvuntakin ovh on 69,95€. No, meidän ostokset maksoivat yhteensä 50,50€. Kaupanpäällisiksi saimme vielä avaimenperiä ja kaksi patalappua.

Nopea pyrähdys pop-upissa, nopeat räpsyt kameralla. Pikaisesti kirjoitettu blogipostaus. Vaatteet onneksi kestävät käytössä pidempään.

Tässä vielä yhteystiedot:

Mukavaa viikonloppua!

keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Positiivisia ajatuksia arkeen

Mieheni ei minulle juuri sähköpostia lähettele. Joskus seurusteluaikoina hän on tainnut muutaman viestin minulle kirjoittaa. Tai siis tuleehan mieheltä sähköpostia silloin tällöin, mutta ne ovat edelleen lähetettyjä viestejä ja koskevat yleensä lasten harrastuksia. Tänä aamuna koin siis aikamoisen yllätyksen, kun mies lähetti minulle viestin. Viestissä oli liitteenä Positiivareiden aamun ajatus. Haluan jakaa tämän ajatuksen myös teidän kanssa. Se miehen kirjoittama osuus jääköön minun ja miehen väliseksi salaisuudeksi.

Aamun ajatus

Jos todella haluat tehdä sen, sinä pystyt.
Sinä pääset elämässäsi eteenpäin.
Sinä voit alkaa luottaa itseesi.
Sinä todellakin voit - jos itse haluat.

Mieheni on jo pidemmän aikaa tilannut Positiivareilta Ajatusten aamiaisen sähköpostiinsa. Hän on kehottanut minuakin tilaamaan aamun ajatuksen. Enpä ole asiasta oikein innostunut. Tai vaivautunut edes Positiivareiden nettisivulla vierailemaan. Ajatusten Aamiainen on arkiaamuisin sähköpostiin tuleva ajatus. Ajatukset ovat positiivisia ja rohkaisevia. Aamiaisen tarjoilee Kokki-Jussi alias Juhani Töytäri. Minä muuten tilasin nyt Ajatusten aamiaisen. Muutama minuutti positiivisten ajatusten äärellä aamuisin ei voi olla huono asia.

maanantai 13. kesäkuuta 2016

Kesäloman ensimmäinen viikko

Pojat olivat tänään ensimmäisen kokonaisen päivän kotona kesäloman alkamisen jälkeen. Loman ensimmäisen viikon he viettivät serkkujensa luona Mikkelissä. Siellä heillä oli kolme tuntia päivässä jaliskoulua. (Se on ihan virallisesti jaliskoulu, ei futiskoulu). Eikä poikien urheilu siihen jäänyt. He pääsivät myös serkujen futistreeneihin, golf-kentälle ja ihan vain pelailemaan säbää, futista ym. serkkujen kanssa. Liikuntaa oli tullut 6-8 tuntia päivässä. Meidän 10-vuotiaalla oli Mikkelin tuliaisina jaliskoulu-diplomin lisäksi myös Golfin Green card. Suuret kiitokset kummille golf-opetuksesta! Pojan kummi pelaa ammatikseen golfia ja onneksi hän ehti opettamaan kummipoikaa treenikiireiden ohessa. Kummin eli Leenan blogi.

(Kuva Milla Vitikainen)

Ilman futista ei mennyt meidän muidenkaan viikko. 6-vuotiaalla alkoi nimittäin futiskoulu täällä kotikulmilla. Ensimmäisen päivän jälkeen tyttö vähän mietti, että onko jalkapallo sittenkään niin kivaa. Itse hän olisi halunnut futiskouluun jo viime kesänä, mutta se ei onnistunut meidän Espanjan reissun takia. Jo toisesta päivästä alkaen treenejä on kuitenkin odotettu innolla ja harmiteltu, kun ne on niin lyhyet!

Minun oma viikkoni alkoi poikkeuksellisesti. Veinkin tytöt hoitoon hoitolasten äidille. Vapaapäiväni alkoi 6-vuotiaan kerhon päätöskeskustelulla, mutta se oli onneksi nopeasti ohi. Kävin kirjastossa, ostoksilla ja ei-niin-salaisen paheeni parissa eli arnoldsilla.

Muuten viikko meni aika tavanomaisissa tunnelmissa. Ulkoilimme säällä kuin säällä ja se sää oli usein kylmä ja tuulinen. Miehellä oli joka illalle menoa, joten emme juuri ehtineet tehdä mitään nelihenkisenä perheenä. Se huomattiin, ettei kaupasta tarvinnut kantaa niin paljon ruokaa kuin normaalisti.

Kaksivuotias oppi keinumaan seisoen. Vauhtia hän osaa ottaa sekä istuen että seisoen.

Perjantaina ajoimme Mikkeliin hakemaan poikia kotiin. Kiitokset vielä Mikkeliin! Pojilla oli mahtava viikko!

Mukavaa viikkoa!

keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Kesäkuu (Makro Tex-haaste)

"Keskiviikon keskipäivä kesäkuussa kukoistaa...

se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen."

Osallistun näillä lätäkkökuvilla Pieni Lintu blogin Makro Tex - haasteeseen.

Tänään piti olla myrskyä. Puoleen päivään mennessä on ollut vain sadetta ja aamulla vähän ukkosta. Iltapäivälle toivoisin hitusen aurinkoa! Menemme taas jalkapallokentän laidalle. 6-vuotias tyttäremme on futiskoulussa. Toki pojatkin ovat jalkapalloa pelaamassa, mutta tällä viikolla serkkujen luona Mikkelissä.

Tuon viikonpäivä-laulun ei pitänyt olla ironinen lisä tähän postaukseen. Tuota laulua lauletaan meillä joka päivä ja se soi usein minullakin päässä. Tämä keskiviikko vain ei ollut aurinkoinen ja kukoistava. Lätäkön kuvaaminen inspiroi enemmän kuin märkien ja terälehtensä sulkeneiden kukkien.