Slider

Latest from the blog

perjantai 8. heinäkuuta 2022

Pyöräilyä Tallinnassa

Toukokuisella Tallinnan matkalla aloitimme toisen matkapäivän pyöräilemällä. En ollutkaan aiemmin pyöräillyt Tallinnassa. Pärnun lomiimme pyöräily on aina kuulunut. Pyöräily olikin helppo ja nopea tapa liikkua Tallinnassa. Pyöräteitä on paljon ja ne ovat hyvässä kunnossa. Toki aivan ydinkeskustassa riittää autoja ja jalankulkijoita varottavaksi, mutta nopeasti sitä polkaisee hieman väljemmille pyöräteille maisemia ihastelemaan.

Meillä oli käytössä vuokrapyörät ja suomalainen pyöräopas Pekko. Vuokrapyörien hinta kuulosti varsin kohtuulliselta. Jos pyörien vuokraus kiinnostaa, niin täältä löytyy lisää tietoa.

Pyöräilimme Kadriorgin puiston kautta Taidemuseo KumuunTaidemuseo Kumuun, jonka on muuten suunnitellut suomalainen Pekka Vapaavuori. Olen vieraillut Kumussa kerran aiemmin mieheni kanssa. Silloin meillä vierähti Kumussa useampi tunti. Tällä kertaa meillä oli opas ja tiukka aikataulu. Ehdimme tutustua taideteoksiin vain yhdessä kerroksessa.

Tallinnan Japanilaisessa puutarhassa kukkivat kirsikkapuut. Olinkin haaveillut jo monta vuotta siitä, että pääsisin ihailemaan kirsikkapuiden kukintaa. Kovasti koitin ottaa valokuvia itsestäni ja kirsikankukista, mutta en kovin onnistunein lopputuloksin.

Pysähdyimme pienelle välipalatauolle  Riviera Palais Brasserien pihalle.

Loppumatkasta pyöräilimme rantaa pitkin kohti keskustaa ja Tallink City hotelliaTallink City hotellia. Matkan varrelta löytyi Tallinn-kirjaimet, joiden luona voi ottaa kuvia vaikka someen.

Lounaan söimme keskustassa italialaisessa ravintolassa nimeltä Pomo. Ravintolan sisustus oli värikäs ja hauska. Pakko myöntää, että ruuista nautiskelu jäi vähemmälle, sillä minulla oli jo kiire kiertämään Tallinnan kauppoihin ennen laivan lähtöä.

Meille esiteltiin vielä Rotermannin korttelissa sijaitseva Ivo Nikkolon myymälä ennen kuin meillä oli hetki omaa aikaa kierrellä keskustassa. Harmi, ettei minulla ollut tällä kertaa niin sanotusti ostohousut jalassa. Olisi ollut kivoja vaatteita, mutta en edes sovittanut mitään. Paluumatkalla sentään ostin lapsille tuliaiseksi karkkeja.

Kotimatka taittui mukavasti Viking LinellaViking Linella. Söimme seisovassa pöydässä, joka oli positiivinen yllätys. Takavuosien kauhukokemukset seisovista pöydistä voidaan jo unohtaa. Lämmin ruoka tarjoiltiin muuten valmiina annoksina ja myös vegaaninen vaihtoehto löytyi. Kuvassa lempiruokaani eli alkupaloja.

Laivan takakannella seurana  Matkaunelmia blogin Kristine ja Riikkahei. Kiitos mielenkiintoisista keskusteluista!

Ohjelma tällä kolmen laivayhtiön ja Visittallinan matkalla oli tiivis. Paljon ehdittiin nähdä ja kokea. Kännykällä räpsin vinoja ja tärähtäneitä kuvia sieltä täältä. Minä ainakin vaikutuin ja pian matkan jälkeen varasimmekin koko perheelle laivaliput Tallinnaan. Vajaan kahden viikon päästä matkustetaan!

Onko siellä muita tänä kesänä Tallinnaan menijöitä tai siellä jo käyneitä?

perjantai 10. kesäkuuta 2022

Kesälomahaaveita ja matkavinkkejä Tallinnaan osa 1

Pressimatka Tallink Silja, Eckerö Line, VikinglineViking Line, Visit Tallinn

Ennen koko perheen kesälomareissut Viroon kuuluivat meillä itsestäänselvästi jokaiseen kesään. Muistan lasten jopa valittaneen, että voitaisiinko joskus keksiä jotain muuta. Ei meidän tarvinut keksiä. Vuonna 2019 mies mursi luitaan ja vietti koko kesän jalka kipsattuna. Autoreissu Viroon jätettiin suosiolla välistä. Sitten matkustelut jäivät väliin pandemian ja lasten harrastusten vuoksi. Nyt meillä kaikilla on haaveissa yhteinen loma eteläiseen naapurimaahan.

Osallistuin toukokuussa kolmen laivayhtiön ja Visittallinnan pressimatkalle Tallinnaan ja se matka vain nostatti matkakuumetta. Paljon ehdin nähdä parin päivän aikana. Niinkin paljon, että reissusta on kirjoitettava kaksi erillistä blogipostausta. Tämä on ensimmäinen. Paljon toki jäi näkemättä ja siksi uusi matka Tallinnaan kiinnostaa. Haluan näyttää Tallinnaa pitkästä aikaa myös omalle perheelle.

Pōhjala tehas

Tallinassa suuntasimme ensin bussilla Pōhjalan alueelle, jossa on aiemmin toiminut saapastehdas. Nyt alueella toimii käsityöyrittäjiä, kahvipaahtimo, ravintola ja suosittu leipomo. Alueella järjestetään tapahtumia. Sieltä löytyy myös vuokrattavia työtiloja. Pōhjala tehtaan alue kehittyy koko ajan. Tästä ennustetaankin uutta Telliskiveä. Vielä Pōhjalan alueella on varsin rouheaa, mutta kaunista ja mielenkiintoista. Kannattaa tarkistaa etukäteen, onko alueella tapahtumia ja miten se on auki. Pōhjalan alueelle pääsee kätevästi ratikalla. Ratikalla mekin alueelta poistuimme. Tallinnassa ratikkamatkan voi maksaa kätevästi pankkikortilla, kun nousee kyytiin etummaisista ovista. Lippuja myydään myös kioskeissa.

Pōhjalan alueella meille esiteltiin Märss-reppuja valmistava Liisi Püss. Hänen liikkeestään löytyy myös valtava määrä vintagevaatteita. Tapasimme myös vaatemerkki Augustin perustajan Äli Kärgojan sekä vierailimme kahvipaahtimossa.

Kuva: Andres Teiss

Käymisenarvoinen ravintola on Botik, jonka kattoterassi ja sisäpiha ovat varmasti upeita kesällä. Kattoterassille kiivettiin kierreportaita pitkin ja siellä oli kasvilavoja sekä mehiläispesiä. Viileän ilman vuoksi söimme maistuvat tacot sisäpihalla olevassa kasvihuoneessa kamiinan lämmössä.

Ülo

Lounas syötiin kävelymatkan päässä Fotografiskasta Ülo nimisessä ravintolassa. Minun lounasvalontani oli kasvisnuudelit. Valitsen usein kasvisruuan, mutta vielä en ole kokonaan siirtynyt kasvissyöjäksi.

Fotografiska

Kävin nyt toisen kerran Tallinnaan vuonna 2019 perustetussa Fotografiskassa. Fotografiska on lempimuseoitani. Näkemämme The Pet Show-näyttely on nähtävillä enää muutaman päivän. Pixy Liaon ja Carla Ganniksen näyttelyt ovat esillä elokuulle. Näyttelyt vaihtuvat noin kolmen kuukauden välein.

Iglu Park

Noblessnerin alueella meren rannnassa sijaitsee Iglu Park. Igluissa voi majoittua ja osasta igluista löytyy sauna. Saunaiglun voi vuokrata pelkästään saunailtaa varten ja toimistoiglun voi vuokrata toimistotöihin. Olisi tehnyt mieli jäädä saunomaan ja paljuilemaan. Niitäkin nimittäin oli. Mereenkin olisin pulahtanut kokeneena (kaksi kertaa) avantouimarina.

Oasis ravintola

Rotermannin alueella sijaitsee vegaaninen ravintola Oasis. Olin innoissani, kun kuulin meidän syövän illallista vegaanisessa ravintolassa. Alkupalat olivatkin minun mieleen. Pääruoka jäi hieman laimeaksi tai jopa mauttomaksi. Lisäksi jouduimme odottelemaan ruokia pitkään. Haluan antaa tälle ravintolalle uuden mahdollisuuden ja menisin ehdottomasti uudestaankin syömään.

Tallink City Hotel

Yövyimme Tallink City hotellissa, joka olikin tuttu jo aiemmalta Tallinnan matkalta. Kirjoitin viime syksynä blogiin täysin uudistuneesta ja remontoidusta Tallink City Hotellista.  Yöpymisen lisäksi maistelimme hotellin Grill House ravintolassa alkupaloja. Sopi minulle, sillä lapsesta saakka alkupalat ovat olleet suosikkini. Seisovassa pöydässä jätän usein lämpimän ruuan väliin ja keskityn vain alkupaloihin.

Yritän viimeistellä tätä blogikirjoitusta bussissa matkalla Turkuun. Tänään on edessä toinen pressimatka, kun suuntaamme Maarianhaminaan juhlistamaan 100 vuotiasta Ahvenanmaan itsehallintoa.

lauantai 14. toukokuuta 2022

Mitä kuuluu eli kurkistus blogiin puolen vuoden tauon jälkeen

Viimeksi olen kirjoittanut blogiin marraskuussa. Sen jälkeen some-elämäni on ollut pääasiassa instagramissa. Instassa olen ollut välillä turhankin aktiivinen, ainakin jos seuraa puhelimen ruutuaikaa.

En ole päättänyt lopettaa blogin kirjoittamista. Puoleen vuoteen en ole kuitenkaan juurikaan blogia edes ajatellut. Keväällä lopetin maksullisen fi-tunnuksen käytön ja blogin osoitteessa näkyy taas blogspot. Hetkeen en löytänyt koko blogia netistä. Ehdin jo ajatella, että siihen loppui blogi, eipä tarvitse miettiä lopettaako blogin vai ei. Kyseessä olikin vain hetkelinen ongelma ja nyt blogi taas löytyy sekä kirjoittamaankin pääsin. Aionko palata kirkoittamaan blogia säännöllisesti? En tiedä.

Marraskuun jälkeen meillä on sairastettu pari kertaa koronaa ja yksi raju koko perheen vatsatauti. Lähes kaikki kivat suunnitellut menot peruuntuivat sairastelujen takia. Nyt keväällä olen yrittänyt ottaa menetettyjä menoja takaisin vastaamalla kyllä kaikkiin kutsuihin. Vielä pitäisi löytää aikaa koko perheen yhteisiin juttuihin. Työt ja lasten harrastukset vaikeuttavat koko perheen yhteisen ajan löytämistä. Oman jaksamisen kannalta on ollut tärkeää, että olen päässyt itse tekemään kivoja asioita. Keväällä elämä on ollut muutakin kuin töitä ja sairastelua. Huhtikuussa lomailin viikon äitini luona Espanjassa. Kävin kaverin kanssa elokuvissa katsomassa Downton Abbeyn. Osallistuin Silja Linen ja Tallinkin uusien laivaviinien maistelutilaisuuteen. Ja mikä parasta kalenteriin on jo suunniteltu muutamia kivoja menoja.

Olen ollut vuoden ja yhdeksän kuukautta koronanäytteenotossa. Työssä, johon menin muutamaksi kuukaudeksi miettimään seuraavaa siirtoa työelämässä. Nyt olen vihdoin siirtymässä koronanäytteenotosta hoitotyöhön. Edellisen kerran olen ollut töissä sairaanhoitajana vuonna 2010. Pari kuukautta taisin olla töissä myös vuonna 2013. Eli kauan sitten! Paljon on muuttunut sairaalamaailmassa näiden vuosien aikana. Kauhun, jännityksen ja uteliaisuuden sekaisin tuntein olen aloittamassa perehtymistä yksikössä, johon en olisi ikinä kuvitellut meneväni. Taisin jo opiskeluvuosina yli 20 vuotta sitten sanoa, etten koskaan aio mennä päivystykseen töihin. Nyt tuo "en koskaan" on lähempänä kuin koskaan. Vaikuttaa siltä, että paluuni hoitotyöhön on hyppy suoraan syvään päätyyn.

Alla olevasta kollaasissa olen opiskelijana Kreikassa, valmiina sairaanhoitajana jouluaaton iltavuorossa ja hississä toistaiseksi lääkeluvattomana hoitajana. Olen aloittanut love-materiaalin opiskelun tulevia lääketenttejä varten. En ole koskaan aiemmin suorittanut lääkelupia. Niitä ei vielä silloin ollut, kun edellisen kerran olen sairaanhoitajana työskennellyt.

Aurinkoista kevättä!

keskiviikko 10. marraskuuta 2021

Lahti vaikuttaja - tapahtuma

Tyynysotaa Mansikkatilanmailla blogin Tainan ja Koivikon katveessa blogin Jennin kanssa. Kuva: Lahen kirjasitomo

Muutama viikko sitten osallistuin Vaikuttaja tapahtumaan Lahdessa. Siis L A H D E S S A ! Helsingissä kaikenlaisia tapahtumia tuntuu olevan päivittäin tai ainakin viikoittain. Kerrankin tapahtui Lahdessa! Kaunismäessä Virpi sekä Tiina Murro olivat saaneet idean järjestää jotain kivaa päijät-hämäläisille vaikuttajille. Idea ei jäänyt pelkäksi puheeksi, vaan he myös järjestivät vaikuttaja tapahtuman Liike- ja yrityskeskus Korilla. Kori on vuonna 1945 rakennettu bussitehdas, jossa nykyään toimii eri alojen yrittäjiä ja se on rouhean kaunis paikka juhlien järjestämiseen.

Yhteiskuvassa Kaunismäessä Virpin kanssa

Alkusanojen jälkeen suuntasimme Tainan ja Jennin kanssa alakertaan, jossa sijaitsee vasta avattu Via Cafe & Wine. Pääsimme maistelemaan hollolalaisia Pikku Tiikerin kakkupuodin herkullisia kakkuja ja Ainoa Wineryn viinejä. Kakut olivat kauniita ja hyvänmakuisia. Jos asut Päijät-Hämeessä ja sinulla on tarvetta kauniille ja hyvänmakuiselle kakulle, niin koodilla VAIKUTTAJA15 saat 15% alennuksen 30.11 mennessä tehtyihin tilauksiin. Tilaus tulee noutaa vuoden loppuun mennessä.

Kukat tapahtumaan olivat Korilla toimivasta Kukkakauppa Villiviinistä. Me pääsimme kokeilemaan kukkien sidontaa kuivakukilla kukkakaupan omistavan Eijan opastuksella. Minulla ei ollut etukäteen minkäänlaista käsitystä, miten kukat kimpuksi sidotaan, mutta Eija opetti kukkien sidontaa kädestä pitäen. Aloin jo miettiä jonkinlaiselle kukkiensidontakurssille osallistumista.

Meillä oli mahdollisuus päästä Lahen kirjasitomon Esan kuvattavaksi.

Ennen kuvausta kävin pikameikissä, jonka teki Beuty Lounge Luisa

Kuva: Lahen Lahen kirjasitomo

Tapahtumassa oli myös joulukorttipaja, Me&I muotinäytös ja Smiling designin Johanna opettamassa korvisten tekemistä. Tubettajasiskosten Elinan ja Sofian äiti piti meille pienen sparrauksen ja saimme kotiinviemiseksi Isosisko. Kaikki muuttuu kirjan murrosiästä. Annoin kirjan esiteinin luettavaksi. Esiteini sai tuliaisiksi myös tekemäni korvikset ja Me&I sukat.

maanantai 1. marraskuuta 2021

#vaatekaappihaaste

Ketunpoikia Sinin instagram-tilillä oli viime viikolla käynnissä vaatekaappihaaste, johon osallistuin 11-vuotiaan tyttöni kanssa. Jokaiselle päivälle oli ohje, kuinka pukeutua. Etukäteen ajattelin, että haasteeseen olisi hauska osallistua nimenomaan yhdessä lapsen kanssa. Tyttö, kun on tämän vuoden aikana kiinnostunut vaatteista ja pukeutumisesta ihan uudella tavalla. Itse haluan opettaa tytölle vastuullista kuluttamista. Haluan opettaa hänelle ainakin sen, että aina ei tarvitse ostaa uutta, omia vaatteita voi yhdistää erilaisiksi asukokonaisuuksiksi. Vaatteita pitää huoltaa, että ne pysyvät hyväkuntoisina. Aina vaatetta ei tarvitse pestä, joskus riittää tuuletus.

Päivä 1, pukeudu uusimpaan vaatteeseesi

Tytöllä on päällään kirppikseltä muutama päivä aiemmin ostettu mustavalkoinen ruutupaita. Uusi paita on yhdistetty Harry Potter-yöpukuun. Minulla on loppukesästä ostamani kukkamekko. Mekon kanssa neuletakki ja villasukat. Asusteena koko perheen syyslomalla suosima oksennusämpäri. Ämpäreitä oli useita ja eri värisiä. Meillä oli parhaimmillaan kolme yhtä aikaa oksennustaudissa. Vatsataudin takia jouduimme perumaan koko perheen yhteiset menot syyskomalta. Väliin jäi kylpylä, hotelliyö ja serkkujen tapaaminen.

Päälläni oleva mekko löytyy myös tämän postauksen ensimmäisestä kuvasta. Tällä kukkamekolla on viiletetty Tallinnan yössä, syöty ravintolassa, käyty teatterissa ja lastenkutsuilla. Tätä mekkoa olen käyttänyt myös kotona siivotessa ja nyt myös sairastaessa. Ei ole ollut turha ostos, vaikka tämä oli heräteostos kun rakastuin kukkakuosiin kouvolalaisessa ostoskeskuksessa ensisilmäyksellä.

Päivä 2, pue vaate, jota et ole käyttänyt ainakaan vuoteen

Minulla on helmikuussa 2020 Espanjasta ostetut Levikset ja hieman aiemmin Vilasta ostettu valkoinen neule. Kumpiakaan ei ole tullut juurikaan käytettyä korona-aikaan. Pelkään sotkevani valkoisen neuleen ja pillifarkkuihin tottuneelle leveät lahkeet tuntuvat oudoilta. Tytöllä on pitkä harmaa neuletakki, jota hän ei ole käyttänyt pitkään aikaan. Hän ei oikein osaa neuletakkia käyttää sen pituuden takia.

Päivä 3, pukeudu kokonaan vain yhteen väriin

Mustilla vaatteilla minulla olisi syntynyt helposti monta erilaista asua. Tehtävänannossa kehotettiin kuitenkin välttämään mustan valitsemista. Minä pukeuduin siis vihreään. Jalassa on ulkoiluhousut, päällä trikoopaita ja mummoni äidilleni neuloma villatakki. Takki lienee minuakin vanhempi. Tytön lempiväri on liila ja hänellä on useita liiloja yläosia. Liilan alaosan puuttuessa tyttö valitsi värikseen ruskean. Tytön paita on kirppikseltä, farkut uutena ostetut ja kengät isoveljen vanhat.

Päivä 5, anna jonkun muun päättää asu

Minä valitsin tytölle asun ja hän valitsi minun asuni. Halusin nähdä tytön pitkästä aikaa kauluspaidassa. Neule on naapurin tytöltä saatu ja farkut isoveljen vanhat. Valkoinen kauluspaitakin on isoveljen vanha juhlapaita. Tyttö valitsi ensin minulle tuon vihertävän päidan. Hän olisi halunnut pukea minulle paidan alle poolon ja jättää villatakin pois. Minä en vaan omista yhtään pooloa. Jalkaani sain Levikset sen jälkeen, kun tyttö oli sovituttanut minulla mustia pillifarkkuja.

Päivä 6, sekoittele kuoseja

Otettiin kuvaan mukaan lähes päivittäin kuoseja sekoitteleva pikkusisko. Hän oli nämä kuvankin vaatteet valinnut tietämättä tästä kuosiensekoittamis-haasteesta.

11-vuotiaalla paidoissa raitaa ja ruutua. 8-vuotiaalla kukkakuoseja tunikassa ja housuissa. Minulla paidassa raitoja ja takissa muuta kuviota. Jalassa kirjoneulesukat.

Päivä 7, pue vaate joka kuvastaa tyyliäsi

Tytöllä leveälahkeiset farkut. Paidan päällä lyhyt farkkupaita. Kädessä donitsi vai mikä crunchie se nykyään on? Kaulassa koru ja päässä panta. Tämä asu on tosiaan ihan tyttöni näköinen. Itselläni on pillifarkut, kukkatunika ja pitkä neuletakki. Korvissa isot korvikset ja jalassa maiharit. Kesällä tämän asun kanssa käyttäisin tennareita.

Tämä haaste oli siitä kiva, että omaa vaatekaappia tuli katsottua hieman uudella tavalla. On paljon ekologisempaa ja taloudellisempaa etsiä uusia asuja ja asuyhdistelmiä omasta vaatekaapista, kun ostaa uutta. Nykyään käymme tytön kanssa säännöllisesti myös kirppiksillä etsimässä uusia vaatteita, mutta sielläkin pyrimme ostamaan harkitusti.

Yhtä aikaa tämän vaatekaappihaasteen kanssa kuuntelin kaksi äänikirjaa vaatteisiin ja kuluttamiseen liittyen. Julia Thurénin Kaikki kuluttamisesta kertoo miten kuluttaminen on syntynyt sekä siitä, miten turhan tavaran ostamisen voisi lopettaa. kirjassa on ajatuksia siitä, millaista kuluttaminen voisi tulevaisuudessa olla. Kaikki kuluttamisesta sisältää sopivassa suhteessa tutkimustietoa ja omakohtaisia kokemuksia. Heti tämän perään kuuntelin Laura Frimanin kirjan Tauko, joka kertoo vuoden pituisesta vaatteidenostolakosta. Kirjassa oli sopivasti mukana faktoja. Itse en ole vaatteidenostolakkoon ryhtymässä, mutta jo pidemmän aikaa tavoitteena on ollut ostaa vain todelliseen tarpeeseen tai ainakin hyvin perusteltuun tarpeeseen.

Meiltä jäi haasteessa välistä päivä 4, jolloin piti pukeutua sporttivaatteisiin. Meillä olisi ollut sporttivaatteita ja niitä käytämmekin, mutta päivä oli ensimmäinen jolloin pääsimme poistumaan kotoa ihmisten ilmoille sairastamisen jälkeen. Emme todellakaan halunneet pukeutua sporttivaatteisiin vaan päälle etsittiin lähes juhlavaatteita päivää juhlistamaan!

Inspiroivaa uutta viikkoa!

Ps. Itse en ole tainnut koskaan olla näin iloinen loman loppuessa. Arjen aloittaminen tuntuu kivalta. Kun on tarpeeksi paska loma, niin arkikin tuntuu juhlalta. (Anteeksi kielenkäyttöni, mutta meillä siis sairastettiin vatsatautia torstaiyöstä seuraavan viikon perjantaihin.)